STRATEGI MENGURUS BILIK
PEMBELAJARAN
strategi pengurusan
Bilik darjah (bilik pembelajaran)
Haji Samsudin bin Md
Noor : Pengurusan bermaksud satu proses mendapatkan penyertaan, kerjasama, dan
campurtangan ahli bagi merancang, mengelola, memimpin, mengarah dan
mengawal.
Jacob Kounin (1970)
:
Bilik darjah yang
teratur bergantung kepada kemahiran guru mencegah masalah daripada berlaku dan
bukannya menyelesaikan masalah yang telah berlaku.
Marland (1975) :Suasana
fizikal bilik darjah merupakan 'kawan' atau 'musuh' dalam pembelajaran.
Konsep Bilik Darjah
Terdiri daripada 5- 6
orang murid dan seorang mahaguru.
dahulu : Sebuah surau
atau pondok digunakan untuk pembelajaran al-Quran oleh kanak-kanak Melayu dan
seorang imam
Sekarang : Tempat
proses pengajaran dan pembelajaran berlaku secara rasmi atau formal.
Sebuah bilik yang
menempatkan sekumpulan murid dan guru serta mempunyai kerusi-meja, papan tulis,
bahan bantu belajar dan termasuk dua puluh hingga lima puluh orang murid yang
diajar oleh seorang guru
.
KONSEP PENGURUSAN BILIK
DARJAH
Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat, - Pengurusan bermaksud sebagai perihal mengurus sesuatu.
Bagi istilah bilik
darjah pula ruang tempat belajar.
Pengurusan bilik darjah
adalah urusan mengurus persekitaran di ruang tempat pengajaran dan
pembelajaran.
Pengurusan Bilik
Darjah
Konsep pengurusan bilik
darjah
Faktor-faktor yang
mempengaruhi pengurusan bilik darjah
Rutin bilik darjah
Disiplin bilik darjah
Faktor-faktor yang
Mempengaruhi Pengurusan Bilik Darjah
Untuk melaksanakan
peranan pengurus yang berkesan, guru perlu tahu iklim persekitaran bilik darjah
dan apakah faktor-faktor yang boleh membantu untuk mewujudkan suasana
pembelajaran yang sihat. Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada
suasana tersebut. Antaranya adalah susunan fizikal dan tempat duduk bilik
darjah dan persekitaran psikososial semasa di dalam bilik darjah.
FAKTOR FIZIKAL
Faktor psikososial
Konsep Rutin
Rutin bilik darjah
merujuk kepada aktiviti pengurusan harian bilik darjah. Rutin pengurusan bilik
darjah yang sistematik bukan hanya membentuk persekitaran bilik darjah yang
kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran, tetapi juga meningkatkan
semangat kekitaan murid, keselamatan dan meningkatkan disiplin kendiri murid.
Konsep Disiplin Bilik
Darjah
Konsep disiplin
mempunyai berbagai-bagai tafsiran. Mengikut Oliva (1956), disiplin merujuk
kepada kawalan diri, kawalan dari luar, patuh kepada autoriti, keadaan bilik
darjah yang teratur, kursus pengajian yang sistematik, cara yang menetapkan
peraturan atau hukuman.
Strategi pembelajaran
Pelajar berkeperluan
khas
Kumpulan pelajar yang
mengalami ketidaknormalan
dari segi fizikal,
mental, emosi atau tingkah laku.
Kecacatan yang dialami
boleh dikategorikan seperti kebolehan kognitif tingkah laku (perkembangan
sosial), penguasaan bahasa lisan (pertuturan) dan membaca, kemahiran
perkembangan dan kemahiran matematik.
Pelajar berkeperluan
khas - masalah dalam pembelajaran, disleksia, epilepsi, kecelaruan tingkah
laku, kurang keyakinan diri, dan autisme.
ciri-ciri Masalah
pembelajaran
kecerdasan normal
tetapi prestasi pembelajaran di bawah tahap yang dijangkakan
mempunyai keupayaan
koordinasi motor yang lemah
mengalami kesulitan
dalam mengkoordinasi motor
kurang memberikan
perhatian kepada pembelajaran
Sebab2 Berlakunya Masalah Disiplin Dalam Bilik
Darjah
-Bosan, akibat tak
menarik
-Pelajar tak mampu buat
tugasan
-Tugasan yang
membebankan
-Pengurusan guru lemah
-guru terlalu garang
-Persekitaran yang
bising
-Suasana kelas yang
pasif / tidak ceria
-Mencegah Salah Laku
-Memahami Dinamika
BILIK DARJAH
-Kenalpasti masalah
dalam konteks sosial
-Membimbing,
menggalakan dan tidak membanding-bandingkan pelajar
-Guru perlu Mesra &
mudah didekati
-Tindakan susulan untuk
melihat kbkesanan strategi
Memperbaharui cara
pengajaran dari masa ke semasa
Mengubah susun atur
kelas beberapa bulan sekal
Belajar di luar bilik
darjah
Guru perlu mendengar
pendapat / luahan pelajar
CIRI-CIRI KESELAMATAN
BILIK DARJAH / MAKMAL/ BENGKEL
Penyusunan kerusi-meja
murid mengikut kumpulan yang sesuai akan memudahkan interakssi di antara murid
dengan murid dan guru dengan murid.
Suasana selesa dan
mesra.
Bebas daripada ancaman
dan bahaya fizikal
A) Strategi interaksi (
interaksi 2 hala):
guru dengan pelajar -
individu dan kumpulan
pelajar dengan pelajar
kelemahan : Guru hanya
berinteraksi akan menimbulkan konflik.
kelebihan : guru dpt menilai
personaliti pelajar dan hubungan yang akrab
B) Persekitaran dalam
bilik darjah
1. membangkit emosi
pelajar
2.membentuk sosiologi
antara guru dengan pelajar
3. Meningkatkan
keberkesanan PNP
kelemahan : sekolah
yANG DI luar bandar sukar mendapat alat bantu MENGAJAR (ABM) pembelajaran yang
terkini
kelebihan : menarik
minat pelajar
C) pendekatan
huministik :
1. guru perlu
menenjukan sikap yang positif
2.mempunyai pengethauan
dan ilmu yang luas
3. cuba untuk menjadi
guru yang sempurna
3. mahir menggunakan
pelbagai strategi pemebelajaran
pengajaran secara
langsung.
guru perlu menggunakan
ilustrasi untuk menerangkan sesuatu konsep.
Pengajaran disampaikan
langkah demi langkah.
Guru perlu sentiasa
memberikan maklum balas sama ada pelajar berjaya menguasai sesuatu butir
maklumat.
Aktiviti-aktiviti
pembelajaran yang disusun juga haruslah menarik dan melibatkan pelajar untuk
mengambil bahagian secara aktif.
Perlu memakai kot
makmal yang disediakan
perlu memakai sarung
tangan dan cermin mata pelindung ketika membuat ujikaji
Perlu memakai pakain
bengkel yang disediakan
Perlu memakai topi
keselamatan / kasut bertutup / sarung tangan ketika bertukang
KESIMPULAN
pengurusan bilik darjah
haruslah dilakukan secara berkerjasama di antara guru dan pelajar bagi memastikan
suasana kelas sentiasa ceria dan selesa lantas dapat megurangkan masalah
disiplin. guru juga perlulah sentiasa memantau dan memperbaiki kualiti proses
pengajaran dan pembelajaran agar pelajar berasa seronok untuk belajar.
sekian terima kasih
Comments
Post a Comment