STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN

strategi pengurusan Bilik darjah (bilik pembelajaran)
Haji Samsudin bin Md Noor : Pengurusan bermaksud satu proses mendapatkan penyertaan, kerjasama, dan campurtangan ahli bagi merancang, mengelola, memimpin, mengarah dan mengawal. 
Jacob Kounin (1970) : 
Bilik darjah yang teratur bergantung kepada kemahiran guru mencegah masalah daripada berlaku dan bukannya menyelesaikan masalah yang telah berlaku. 
Marland (1975) :Suasana fizikal bilik darjah merupakan 'kawan' atau 'musuh' dalam pembelajaran. 
Konsep Bilik Darjah
Terdiri daripada 5- 6 orang murid dan seorang mahaguru.
dahulu : Sebuah surau atau pondok digunakan untuk pembelajaran al-Quran oleh kanak-kanak Melayu dan seorang imam
Sekarang : Tempat proses pengajaran dan pembelajaran berlaku secara rasmi atau formal.
Sebuah bilik yang menempatkan sekumpulan murid dan guru serta mempunyai kerusi-meja, papan tulis, bahan bantu belajar dan termasuk dua puluh hingga lima puluh orang murid yang diajar oleh seorang guru
KONSEP PENGURUSAN BILIK DARJAH
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, - Pengurusan bermaksud sebagai perihal mengurus sesuatu.
Bagi istilah bilik darjah pula ruang tempat belajar.
Pengurusan bilik darjah adalah urusan mengurus persekitaran di ruang tempat pengajaran dan pembelajaran.
Pengurusan Bilik
Darjah
Konsep pengurusan bilik darjah
Faktor-faktor yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah
Rutin bilik darjah
Disiplin bilik darjah

Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengurusan Bilik Darjah
Untuk melaksanakan peranan pengurus yang berkesan, guru perlu tahu iklim persekitaran bilik darjah dan apakah faktor-faktor yang boleh membantu untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang sihat. Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada suasana tersebut. Antaranya adalah susunan fizikal dan tempat duduk bilik darjah dan persekitaran psikososial semasa di dalam bilik darjah.
FAKTOR FIZIKAL
Faktor psikososial
Konsep Rutin
Rutin bilik darjah merujuk kepada aktiviti pengurusan harian bilik darjah. Rutin pengurusan bilik darjah yang sistematik bukan hanya membentuk persekitaran bilik darjah yang kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran, tetapi juga meningkatkan semangat kekitaan murid, keselamatan dan meningkatkan disiplin kendiri murid.
Konsep Disiplin Bilik Darjah
Konsep disiplin mempunyai berbagai-bagai tafsiran. Mengikut Oliva (1956), disiplin merujuk kepada kawalan diri, kawalan dari luar, patuh kepada autoriti, keadaan bilik darjah yang teratur, kursus pengajian yang sistematik, cara yang menetapkan peraturan atau hukuman.
Strategi pembelajaran
Pelajar berkeperluan khas
Kumpulan pelajar yang mengalami ketidaknormalan
dari segi fizikal, mental, emosi atau tingkah laku.
Kecacatan yang dialami boleh dikategorikan seperti kebolehan kognitif tingkah laku (perkembangan sosial), penguasaan bahasa lisan (pertuturan) dan membaca, kemahiran perkembangan dan kemahiran matematik.

Pelajar berkeperluan khas - masalah dalam pembelajaran, disleksia, epilepsi, kecelaruan tingkah laku, kurang keyakinan diri, dan autisme.
ciri-ciri Masalah pembelajaran
kecerdasan normal tetapi prestasi pembelajaran di bawah tahap yang dijangkakan
mempunyai keupayaan koordinasi motor yang lemah
mengalami kesulitan dalam mengkoordinasi motor
kurang memberikan perhatian kepada pembelajaran
Sebab2 Berlakunya Masalah Disiplin Dalam Bilik Darjah
-Bosan, akibat tak menarik
-Pelajar tak mampu buat tugasan
-Tugasan yang membebankan
-Pengurusan guru lemah
-guru terlalu garang
-Persekitaran yang bising
-Suasana kelas yang pasif / tidak ceria
-Mencegah Salah Laku
-Memahami Dinamika BILIK DARJAH
-Kenalpasti masalah dalam konteks sosial
-Membimbing, menggalakan dan tidak membanding-bandingkan pelajar
-Guru perlu Mesra & mudah didekati
-Tindakan susulan untuk melihat kbkesanan strategi
Memperbaharui cara pengajaran dari masa ke semasa
Mengubah susun atur kelas beberapa bulan sekal
Belajar di luar bilik darjah
Guru perlu mendengar pendapat / luahan pelajar

CIRI-CIRI KESELAMATAN BILIK DARJAH / MAKMAL/ BENGKEL
Penyusunan kerusi-meja murid mengikut kumpulan yang sesuai akan memudahkan interakssi di antara murid dengan murid dan guru dengan murid.
Suasana selesa dan mesra.
Bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal

 Contoh rutin bilik darjah termasuklah mengambil kehadiran murid, memungut yuran, menyusun kerusi dan meja serta menyiapkan jadual bertugas
A) Strategi interaksi ( interaksi 2 hala):
guru dengan pelajar - individu dan kumpulan
pelajar dengan pelajar
kelemahan : Guru hanya berinteraksi akan menimbulkan konflik.
kelebihan : guru dpt menilai personaliti pelajar dan hubungan yang akrab
B) Persekitaran dalam bilik darjah
1. membangkit emosi pelajar
2.membentuk sosiologi antara guru dengan pelajar
3. Meningkatkan keberkesanan PNP
kelemahan : sekolah yANG DI luar bandar sukar mendapat alat bantu MENGAJAR (ABM) pembelajaran yang terkini
kelebihan : menarik minat pelajar
C) pendekatan huministik :
1. guru perlu menenjukan sikap yang positif
2.mempunyai pengethauan dan ilmu yang luas
3. cuba untuk menjadi guru yang sempurna
3. mahir menggunakan pelbagai strategi pemebelajaran
pengajaran secara langsung.
guru perlu menggunakan ilustrasi untuk menerangkan sesuatu konsep.
Pengajaran disampaikan langkah demi langkah.
Guru perlu sentiasa memberikan maklum balas sama ada pelajar berjaya menguasai sesuatu butir maklumat.
Aktiviti-aktiviti pembelajaran yang disusun juga haruslah menarik dan melibatkan pelajar untuk mengambil bahagian secara aktif.
Perlu memakai kot makmal yang disediakan
perlu memakai sarung tangan dan cermin mata pelindung ketika membuat ujikaji
Perlu memakai pakain bengkel yang disediakan
Perlu memakai topi keselamatan / kasut bertutup / sarung tangan ketika bertukang
KESIMPULAN
pengurusan bilik darjah haruslah dilakukan secara berkerjasama di antara guru dan pelajar bagi memastikan suasana kelas sentiasa ceria dan selesa lantas dapat megurangkan masalah disiplin. guru juga perlulah sentiasa memantau dan memperbaiki kualiti proses pengajaran dan pembelajaran agar pelajar berasa seronok untuk belajar.
sekian terima kasih


Comments

Popular Posts