KPS 3014 BAB 2 INTERAKSI DALAM PEMBELAJARAN



1.      PENGENALAN
Definisi Sosiologi: -ilmu disiplin intelektual yang khusus yang mengenai hubungan sosial manusia pada umumnya. -Perilaku manusia yang berkaitan dengan struktur-struktur kemasyarakatan dan kebudayaan yang dimiliki, dibahagi, dan ditunjang bersama (Sosiologi Teks Pengantar dan Terapan, hlm 3). Definisi Pembelajaran: -Suatu perubahan dalaman diri seseorang, pembentukan perkaitan- perkaitan baharu, ataupun potensi-potensi untuk tindak balas yang baharu (Teori-teori Pembelajaran, hlm 5). -Perolehan maklumat dan pengetahuan, penguasaan kemahiran dan tabiat serta pembentukan sikap kepercayaan (Komunikasi dalam pengajaran dan kepemimpinan pendidikan, hlm 69). -Pendek kata, pembelajaran bermaksud proses untuk belajar.


 2.    TOKOH-TOKOH SOSIOLOGI

1. Auguste Comte (1798-1857)-Teori fungsionalisme 2. Herbert Spencer (1820-1903)-Teori fungsionalisme 3. Emile Durkheim (1858-1916)-Teori fungsionalisme 4. Karl Marx (1818-1883)-Teori konflik 5. Max Weber (1864-1920)-Teori konflik 6. Ibnu Khaldun (1332-1406)-Teori konflik 7. Charles Horton Cooley (1902-1964)-Teori interaksional 8. George Herbert Mead (1934-1962)-Teori interaksional 9. Manford Kuhn (1964)-Teori interaksional 10. Herbert Blumer (1969)-Teori interaksional (Sociology:The Core, School and society: a sociological approach to education, Sociology: a down to earth approach)


3.  TEORI FUNGSIONALISME STRUKTURAL

 Mengkaji perlakuan sosial atau institusi yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. • Teori ini wujud berasaskan pandangan dan pemikiran tokoh-tokoh yang awal seperti : Ø Agustus Comte Ø Spencer Ø Durkhiem • Mempunyai dua elemen Ø Struktur sosial Ø Fungsi sosial • Elemen-elemen ini saling berkaitan untuk mewujudkan keseimbangan dalam struktur sosial masyarakat.

•Masyarakat dianggap sebagai satu tubuh badan manusia yang terdiri daripada bahagian-bahagian tertentu yang mempunyai fungsi-fungsinya yang tersendiri. •Menurut Emile Durkheim, teori ini dianggap sebagai sesuatu yang berbeza. ØMasyarakat moden sebagai keseluruhan organisasi yang memiliki realiti kehidupan yang tersendiri. ØMenurut teori ini, masyarakat akan dikaji dari segi perjalanan sistem sosial atau perhubungan mereka yang telah wujud. ØSistem sosial yang wujud ini dapat melancarkan perjalanan dan keharmonian dalam masyarakat.




5.   TEORI KONFLIK

  Apa itu konflik? -Definisi konflik -Bahasa latin ‘confligere’ yang bermaksud saling membunuh. -Pengertian sosiologi difahami sebagai satu ‘proses sosial‘. • Tokoh: -Ralp Dahrendorf -Lewis A Coser -Piere Van den Berghe • Ideologi. -Ralp Dahrendorf -Teori konflik bertentangan dgn teori fungsional
• Lewis A Coser -Teori konflik boleh bersifat positif / negatif. -Contoh konflik penubuhan PPSMI. • Piere Van den Berghe -Teori konflik mempunyai persamaan dengan teori fungsional.

 6.  TEORI INTERAKSI SIMBOLIK

• Teori ini terbit dari bidang falsafah terutamanya di bawah William James dan John Dewey. Tetapi teori ini kemudiannya dikembangkan oleh: -George Herbert Mead -Hoston Coleh -William l.Thomas -Erving Goffman 1. Robert J. Bryan & John Lie (2006). Sociology: Your Compass For A New World. Singapore: Thomson 2. Judson R. Landis (2000). Sociology: Concepts and Character. USA: Albert Complex

TEORI INTERAKSI SIMBOLIK FAHAMAN/IDEOLOGI

• Manusia secara semula jadinya mempunyai mekanisme naluri untuk berinteraksi. (simbol lisan dan bukan lisan) • Makna simbol tidak wujud secara semula jadi dan manusia perlu menginterpretasi dunia persekitarannya lalu menterjemahkan makna tersebut. 1. Richard T. Schaefer (2006). Sociology Matters. New York: Mc Graw Hill. 2. Jeanne H. Ballantine (2001). The Sociology of Education: A Systematic Analysis. New Jersey: Prentice Hall

MASALAH FAKTOR PENDEKATAN

Delinkuen Teori sosialisasi -akibat daripada kemahiran sesuatu tindakan yang dipelajari daripada rakan sebaya -perbezaan aturan sosial Teori kontrol -Setiap manusia cenderung untuk tidak patuh pada hukum/miliki dorongan untuk langgar peraturan Teori fungsional struktural -stratifikasi sosial -masing-masing mainkan peranan -guru: kaunseling : peneguhan -sekolah: prasarana








BAB2 INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

 INTERAKSI
-Tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain
-Tindak balas antara dua pihak atau lebih.

 Berinteraksi = bertindak atau berhubungan secara aktif antara satu sama lain (Kamus Dewan Edisi2)

Interaksi dalam bilik darjah
Interaksi = saling bertindak antara 1 dengan yang lain
Guru perlu menggalakkan interaksi sama ada dengan guru atau sesama rakan yang lain semasa proses P&P
l Interaksi di bilik darjah boleh berlaku dalam bentuk lisan atau bukan lisan


Jenis Interaksi dalam bilik darjah

Terdapat beberapa  jenis interaksi bilik darjah.

Interaksi sehala guru-pelajar. Interaksi sehala, dua hala, kumpulan, antara kumpulan, interaksi sosial (Shahabuddin et, al, 2007)

 Pelajar dipaksa utk menerima apa shj ilmu pengetahuan yg diberikan guru
 Guru jenis ini amalkan pendekatan autoritarian, pelajar tiada kuasa utk berinteraksi dgn pelajar lain.

       Interaksi dua hala
 Menjadi dua hala bila guru bertanya pelajar menjawab, atau pelajar bertanya guru menjawab
 Interaksi antara rakan sebaya TIADA
Interaksi pasif spt ini membuatkan pelajar menjadi bosan dan rimas apabila perlu memasukkan terlalu banyak fakta ke dalam minda mereka

       Interaksi kumpulan
 Bertujuan utk  galakan penyertaan aktif pelajar dalam PdP.  
 Kerja berkumpulan diwujudkan supaya pelajar dpt berinteraksi dgn sesama mereka Dalam perbincangan
 Guru hanya menjadi pemudahcara
 Interaksi sebegini mampu memupuk nilai positif spt bekerjasama, menghormati, toleransi, perpaduan.
 Dlm keadaan ini, pelajar yg takut, malu dgn kehadiran guru boleh dan mampu berinteraksi dgn aktif  dgn rakan lain.
 Sesi sumbang saran sebegini mampu menjana idea yg berkualiti drpd pelajar

Interaksi antara kumpulan
 Selepas berbincang dalam kumpulan, boleh diadakan sesi pembentangan
 Kumpulan lain boleh mengemukakan soalan kepada kumpulan pembentang

INTERAKSI SOSIAL

Istilah sosial adalah konotasi kepada sesuatu perlakuan (behaviour) dalam sesuatu komuniti.

Kamus Dewan mendifinisikan sosial sebagai segala yang berkaitan dengan masyarakat, perihal masyarakat, kemasyarakatan,  ia juga merujuk kepada persahabatan, pergaulan dan apa saja aktiviti yang dilakukan pada masa lapang.

Namun dalam konteks bilik darjah, pendekatan interaksi sosial lebih menekankan aktiviti berkumpulan
Ia bertujuan mewujudkan perpaduan dan kerjasama yg maksimum antara pelajar
Strategi pembelajaran koperatif sgt sesuai utk wujudkan interaksi sosial

Interaksi berkesan

Berlaku apabila mesej oleh penyampai diterima dan difahami dengan jelas oleh penerima.
Sekiranya maksud penyampai disalah tafsir oleh penerima, berlakulah konflik antara keduanya.

Beberapa  cara boleh diamalkan oleh guru untuk wujudkan interaksi berkesan, antaranya :
Bersikap positif dan percaya kepada pelajar
Bersifat ramah dan mesra
Hormat pada pandangan dan pendapat pelajar
Ketahui latar belakang pelajar
Gunakan bahasa yang mudah difahami
Galakkan pelajar berikan idea atau pandangan
Gunakan nama pelajar ketika berinteraksi

(Yahya Don. 2006)

KOMUNIKASI
       Komunikasi (communication=Pengaliran maklumat dari sumber pengeluar maklumat ke sumber penerima maklumat)
       Proses interaksi untuk menyalurkan maklumat dengan menggunakan satu bahasa.
       Menurut kamus komunikasi = interaksi adalah proses saling mempengaruhi dalam bentuk perilaku atau kegiatan di antara anggota-anggota masyarakat (Effendy. 1989: 184) .
       Individu, emosi, perlakuan dan tindak balas dapat dianalisis melalui interaksi dengan individu lain melalui proses interaksi dalam kehidupan sosial mereka. Individu-individu ini berinteraksi menggunakan simbol-simbol iaitu mengandungi tanda-tanda, isyarat dan kata-kata (Mead 1934).







BENTUK KOMUNIKASI
Secara umumnya ia terbahagi kepada:
1. Komunikasi lisan (oral communication) –
bahasa, intonasi suara, dialek
2. Komunikasi tanpa lisan – gerak isyarat (body language) cth: senyuman, genggaman tangan, anggukan kepala, ‘eye contact’
3. Komunikasi persuratan (written communication)
4. Komunikasi visual (visual communication)
5. Komunikasi isyarat (non-verbal communication)
6. Komunikasi wahyu

TAHAP KOMUNIKASI
1. Komunikasi Intraperibadi (intrapersonal communication)
2. Komunikasi Antara Peribadi (interpersonal communication)
3. Komunikasi Kumpulan Kecil
4. Komunikasi Kumpulan Besar
5. Komunikasi Keorganisasian + komunikasi antara peribadi

ELEMEN DALAM PROSES KOMUNIKASI

PENGHANTAR
       Orang yang mempunyai mesej untuk disampaikan

MESEJ
maklumat, idea atau pandangan yang datangnya dari minda penghantar dan cuba disampaikan kepada pihak lain

ENKOD
maklumat, idea atau pandangan diterjemahkan dalam bentuk-bentuk yang difahami oleh orang lain sama ada menggunakan perkataan, bahasa atau simbol

SALURAN
mesej disalurkan kepada penerima melalui sama ada saluran iaitu percakapan atau melalui tulisan, visual atau pergerakan


PENERIMA
orang yang menjadi sasaran mesej


DEKOD
mesej diterima dan diterjemahkan atau ditafsirkan oleh penerima untuk memberi makna

MAKLUMBALAS
Tindak balas terhadap penerimaan dan pemahaman mesej oleh penerima. Ia boleh jadi berbentuk lisan atau bukan lisan

GANGGUAN
Perkara-perkara yang mengganggu dan menghalang keberkesanan komunikasi. Akibatnya maklumat yang diterima mungkin tidak tepat atau disalah tafsir

HALANGAN KOMUNIKASI
♥ Sikap penyampai & pendengar
♥ Suasana persekitaran
♥ Jarak
♥ bahasa tidak jelas
♥ Persepsi
♥ Emosi
♥ Komunikasi lisan dan bukan lisan tidak selari
♥ kekurangan kemahiran menulis
♥ kekurangan kemahiran mendengar
♥ kurang persefahaman

KEMAHIRAN  KOMUNIKASI BERKESAN

Interaksi dan komunikasi yang hanya menggunakan akal atau hanya menggunakan perasaan akan menjadi tidak berkesan.
Seseorang yang berkomunikasi dengan berkesan akan menggunakan kesemua deria manusia dengan bijaksana.
Terdapat beberapa kemahiran yang terlibat iaitu :

KEMAHIRAN TINGKAH LAKU:
1. Komunikasi mata
2. Kedudukan tubuh dan pergerakan
3. Mimik muka dan air muka
4. Keterampilan
5. Suara
6. Kemahiran Menimbulkan Minat Orang
7. Libatkan pendengar
8. Menghiburkan
9. Mengenal pasti keistimewaan orang lain
10. Membawa topik perbualan yang anda mahir

KEMAHIRAN MEMBERI PERHATIAN
       Mendengar dengan aktif
Menumpukan sepenuh perhatian dengan pertembungan mata
Mata tidak liar ke sana ke mari, tidak kerap melihat jam atau meninjau-ninjau keluar
Duduk ke hadapan sedikit menghadap orang yang bercakap
Memberi maklum balas lisan atau bukan lisan yang positif  seperti perkataan ‘ya’ atau mengangguk-angguk kecil


KEMAHIRAN MENDENGAR
Mendengar adalah asas penting dalam komunikasi lisan
membantu pengumpulan maklumat atau mesej dan memperbaiki kefahaman tentang  kelakuan orang lain
Mendengar yang dimaksudkan ialah kemahiran mendengar secara aktif dan komprehensif yang melibatkan beberapa deria yang utama iaitu telinga, mata, mulut dan hati

Telinga = untuk mendengar dengan aktif apa yang dicakapkan, suara dan nada suara yang boleh menggambarkan perasaan
Mata = untuk melihat komunikasi bukan lisan yang nyata dan tidak nyata
Mulut = untuk bersuara mengemukakan pertanyaan atau memberi maklum balas
Hati = untuk sama-sama memahami perasaan yang lahir bersamanya dengan ikhlas



HALANGAN DAN GANGGUAN SEMASA MENDENGAR ; 
 Keadaan sekitar yang tidak sesuai seperti cuaca, bising dan sebagainya
Keadaan kesihatan diri
Kutip maklumat yang anda gemar sahaja
Prasangka
Masalah lebih penting untuk difikirkan
Kesimpulan sendiri
Terlalu panjang
Tidak bersetuju
Memberi maklum balas palsu

KEMAHIRAN PEMERHATIAN
Pemerhatian boleh membantu mengesan maklumat bukan lisan yang dilahirkan atau tersembunyi
Seorang pendengar pemerhati yang mahir dapat melihat dan membaca apa yang ada di dalam perasaan seseorang
Gambaran mimik muka adalah yang paling hampir dengan perasaan
Gambaran air muka yang bersahaja atau air muka yang berubah secara tiba-tiba boleh memberikan mesej dengan baik
Mata juga memainkan peranan penting dalam memberi gambaran minda dan perasaan. Contohnya: seorang yang sudah bosan dengan perbualan biasanya akan kerap melemparkan pandangan ke tempat lain, meninjau-ninjau atau melihat jam.

Kemahiran Mengemukakan Soalan
- Soalan digunakan bagi mendapatkan  atau memberikan maklum balas.
- Kemukakan soalan yang tepat bagi mendapatkan maklum balas yang tepat.






3 jenis soalan :

Soalan tertutup
-memerlukan jawapan pendek ‘ya’ atau ‘tidak’
-tidak membawa banyak maklumat
-membataskan perbincangan

Soalan terpimpin
-mempengaruhi pendapat atau perasaan penerima
-Supaya sependapat dengan penghantar

Soalan terbuka
-memerlukan penerima memberikan pandangan atau perasaannya sendiri tanpa dipengaruhi
-memungkinkan perbincangan lebih lanjut


Kemahiran Memberi Refleksi Perasaan

Kemahiran membaca perasaan orang lain adalah penting untuk mendapatkan mesej yang tepat
Menggunakan kaedah merumus dan mengulangi apa yang dikatakan dalam ayat sendiri (rephrasing atau paraphrasing)
Tujuannya ialah bagi mendapatkan kesahihan mengenai kefahaman anda tentang perasaannya dalam masa yang sama anda seolah-olah bersama  dengannya menyelami perasaan tersebut

Kemahiran Memberi Maklum balas

Maklum balas hendaklah diberi dengan cara jelas supaya tindakan dapat diambil oleh kedua-dua belah pihak bagi memperbaiki lagi ketepatan mesej.
Antara perkara perlu diambil perhatian;
       1. Jelas dan tepat
       2. Tidak bersifat abstrak
       3. Tidak menyentuh peribadi individu
       4. Tidak bersifat menghentam
       5. Tidak membangkitkan tentang motif seseorang

        Tidak membangkitkan tentang motif seseorang
 Tidak bersifat menghukum
 Tidak seolah-olah berleter
 Mengalu-alukan maklum balas
 Bersikap positif dan terbuka
 Dipersetujui bersama
 Peka dengan maklum balas, semak ketepatannya
















·               

Comments

Popular Posts