APA ITU PENDIDIKAN KHAS?
Pendidikan Khas DEFINISI DAN KONSEP PENDIDIKAN KHAS
FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS: OBJEKTIF PENDIDIKAN KHAS CIRI-CIRI ‘KHAS’ PENDIDIKAN
KHAS KATEGORI KANAK- KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN DI BAWAH TANGGUNGJAWAB
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA KONSEP PROGRAM KHAS MENURUT AKTA PENDIDIKAN
1996 Konsep Sekolah Khas menurut Akta Pendidikan 1961 Ali Khuli, M. (1986).
Asaalib Tadries al Lughah al ‘Arabiyyah. Riyadl: Maktab Al-Faraj Daar al
Tijariyyah.
DEFINISI DAN KONSEP PENDIDIKAN KHAS
• Pendidikan Khas ialah pendidikan yang disediakan
untuk kanak-kanak dengan keperluan khas. Mereka termasuklah golongan yang
mempunyai masalah penglihatan, pendengaran, serta yang mempunyai masalah dalam
pembelajaran dan pintar cerdas. • Pendekatan definisi baharu kanak-kanak dengan
keperluan khas menekankan kepada kebolehan, kefungsian, kemahiran,
perkembangan, penguasaan, dan pencapaian kanak-kanak tersebut dalam kemahiran
perkembangan (developmental skills). Pendekatan tradisi atau terdahulu
menekankan kepada kecacatan dan ketidakupayaan individu.
• “Special education means specially designed
instruction that meets the unusual needs of exceptional children.” (Hallahan
& Kauffman, 1994. • "...Pengajaran yang bercorak individu yang direka
untuk memenuhi keperluan-keperluan pendidikan yang berkaitan dengan murid-murid
kurang upaya. PK menyediakan peluang-peluang pembelajaran yang tidak dapat
disediakan dalam kurikulum yang standardize atau biasa." (Culcatta, R.A.,
& Tompkins J.R. Fundamentals of Special Education, 1999)
FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS
• " Pendidikan khas di Malaysai adalah satu
usaha yang berterusan untuk melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan,
berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta
menyedari potensi diri sendiri sebagai seorang individu dan peroduktif selaras
dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.”
OBJEKTIF PENDIDIKAN KHAS
• Menyediakan
peluang dan kemudahan pendidikan khas untuk murid-murid dengan keperluan khas •
Menyediakan pendidikan yang sesuai dan relevan kepada setiap murid dengan
keperluan khas • Menyediakan peluang untuk mengembangkan bakat dan potensi
murid dengan keperluan khas • Menyediakan bahan-bahan pengajaran dan
pembelajaran yang mencukupi dan terkini • Memastikan tenaga pengajar yang
mencukupi dan terlatih dalam bidang pendidikan khas
CIRI-CIRI ‘KHAS’ PENDIDIKAN KHAS
• 1. Guru-guru terlatih khas • 2. Pendekatan
pelbagai disiplin • 3. Program pendidikan yang diindividukan (Individualized
Education Programme) • 4. Kurikulum yang khas Objektif pengajaran yang nyata,
bermakna, khusus dan bersifat jangka pendek. • 6. Penglibatan pelajar secara
aktif dalam pembelajaran • 7. Penilaian kemajuan yang kerap dan berterusan, dan
rekod penilaian yang sesuai • 8. Kaedah pengajaran yang khas • 9. Kaunseling
ibu bapa
KONSEP PROGRAM KHAS MENURUT AKTA PENDIDIKAN 1996
• Program Khas bererti:
• 1. Satu
program yang disediakan di sekolah khas* bagi murid yang mempunyai kecacatan
penglihatan atau kecacatan pendengaran.
• 2. Program
Percantuman/Integrasi di sekolah biasa bagi murid-murid yang mempunyai
kecacatan penglihatan atau kecacatan pendengaran atau masalah pembelajaran; dan
• 3. Program
Pendidikan Inklusif bagi murid-murid yang berkeperluan khas yang boleh
menghadiri kelas biasa bersama-sama murid biasa.
KONSEP SEKOLAH KHAS MENURUT AKTA PENDIDIKAN
1961
• Sekolah
Khas ialah sekolah yang menyediakan layanan pendidikan yang khas untuk
murid-murid yang kurang upaya.
APAKAH PERBEZAAN ANTARA ‘MURID BERKEPERLUAN KHAS’
DENGAN ‘MURID KURANG UPAYA’ DARIPADA SEGI KONSEP DAN CIRI? Perbezaan murid
berkeperluan khas Murid kurang upaya
MURID BERKEPERLUAN KHAS
Kanak-kanak luar biasa (exceptional children)
Kanak-kanak berisiko (at risk children) Kanak-kanak yang berbeza daripada
kanak-kanak biasa; merangkumi mereka yang mengalami kesukaran dalam
pembelajaran dan juga mereka yang menunjukkan pencapaian yang tinggi daripada
kanak- kanak biasa. Kanak-kanak berisiko (at risk children)
• Mereka tidak mengalami kecacatan tetapi dianggap
mempunyai kemungkinan yang besar mengalami sesuatu kecacatan. Mereka menghadapi
masalah dalam kelas biasa dan berisiko untuk menjadi cacat.
MURID KURANG UPAYA Kanak-kanak kurang upaya
(children with disabilities) Kanak-kanak yang mengalami kecacatan (handicapped
Children
• Kekurangan atau kehilangan fungsi anggota badan
atau organ sering digunakan secara sinonim dgn mereka yang mempunyai
ketidakupayaan atau ketidaksempurnaan. Ketidakupayaan ini menghalang dan
menghadkan keupayaan mereka dalam melaksanakan tugas-tugas yang dapat dilakukan
oleh orang biasa.
• Masalah
yang dihadapi oleh mereka yang mempunyai ketidakupayaan atau kecacatan ketika
berinteraksi dengan dengan persekitaran.
SIAPAKAH YANG LAYAK MENGIKUTI PROGRAM PENDIDIKAN
KHAS DI SEKOLAH PENUH KERAJAAN DAN APAKAH SYARAT PENYERTAAN PROGRAM PENDIDIKAN
KHAS? PENDIDIKAN KHAS SIAPAKAH YANG LAYAK SYARAT PENYERTAAN
SIAPAKAH YANG LAYAK MENGIKUTI PROGRAM PENDIDIKAN
KHAS DI SEKOLAH PENUH KERAJAAN?
• Akta
Pendidikan 1996: Murid-murid berkeperluan khas di bawah tanggungjawab
Kementerian Pendidikan ditakrifkan sebagai murid-murid yang mempunyai kecacatan
penglihatan, pendengaran dan masalah pembelajaran. Kanak-kanak bermasalah
pembelajaran yang dimaksudkan ialah mereka yang ada masalah kognitif yang
dianggap boleh diajar (educatable) dan boleh mendapat manfaat pendidikan formal
yang merangkumi:
SIAPAKAH YANG LAYAK Kanak-kanak Down Syndrom
Kanak-kanak Autistik Ringan Kanak-kanak kurang keupayaan mental Kanak-kanak
bermasalah emosi. Kanak-kanak bermasalah kesihatan. Kanak-kanak kecelaruan
bahasa dan pertuturan (DISLEKSIA kanak-kanak lembam (slow learner).
SYARAT PENYERTAAN PROGRAM PENDIDIKAN KHAS
• Bagi sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan di
Malaysia, kanak-kanak yang boleh dididik adalah layak untuk mengikuti program
khas, kecuali mereka yang: (a) cacat angota tetapi mempunyai kebolehan mental
untuk belajar seperti murid biasa . (b) mempunyai pelbagai kecacatan atau yang
mengalami kecacatan anggota yang terlalau serius, atau yang terencat akal yang
berat (homes/hospital/bawah JKM).
• Murid berkeperluan khas adalah mereka yang boleh
dididik jika mereka mampu mengurus diri sendiri tanpa bergantung kepada bantuan
orang lain dan disahkan oleh panel yang terdiri daripada : pengamal perubatan,
pegawai dari kementerian pendidikan dan pegawai dari JKM sebagai berupaya
mengkuti program pendidikan kebangsaan.
JENIS PROGRAM PENDIDIKAN KHAS YANG DIWUJUDKAN? JENIS
PROGRAM SEKOLAH PENDIDIKAN KHAS (SPK) PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI PROGRAM
INKLUSIF (PI) PROGRAM PEMULIHAN KHAS PROGRAM BERMASALAH PEMBELAJARAN SPESIFIK
DISLEKSIA
SEKOLAH PENDIDIKAN KHAS (SPK)
• Di bawah
pentadbiran Jabatan Pendidikan Khas (JPK) • Sekolah yang menyediakan
perkhidmatan khas untuk murid bermasalah pendengaran dan penglihatan (rendah
dan menengah). SPK Prasekolah Pendidikan Rendah Pendidikan Menengah Pendidikan
Pasca Menengah
PRASEKOLAH
• Syarat kemasukan murid ke Program Prasekolah di
Sekolah Pendidikan Khas ialah: - berumur tidak kurang dari lima (5) tahun -
disahkan oleh pengamal perubatan - boleh mengurus diri tanpa bantuan orang
lain.
PENDIDIKAN RENDAH
Syarat
kemasukan murid ke Program PendidikanKhas Kementerian Pendidikan Malaysia
ialah: ü
berumur 6+ hingga 14+ tahun. ü
Tempoh minimum belajar: 6 tahun (tempoh ini boleh dilanjutkan hingga 2 tahun
maksimum). ü
Disahkan oleh pengamal perubatan, dan boleh mengurus diri tanpa bantuan orang
lain. ü
Semua sekolah rendah pendidikan khas (masalah penglihatan & pendengaran)
mengikuti aliran akademik dan menggunakan Kurikulum Kebangsaan. Mereka akan
menduduki UPSR semasa Tahun Enam. Kemudahan-kemudahan yang disediakan di
peringkat sekolah rendah termasuklah asrama dan makan minum percuma, dan
bantuan kewangan RM200 sebulan (bagi mereka yang berdaftar sebagai OKU). ü Murid yang mengikuti Program Pendidikan Khas
Integrasi boleh mengikuti kurikulum kebangsaan atau kurikulum alternatif
PENDIDIKAN MENENGAH
Syarat kemasukan murid ke Program Pendidikan Khas
Kementerian Pendidikan Malaysia ialah: • berumur 13+ hingga 19+ tahun
• Tempoh minimum belajar: 5 tahun (tempoh ini boleh
dilanjutkan hingga 2 tahun maksimum) • disahkan oleh pengamal perubatan
• boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.
• Pendidikan menengah menyediakan 2 jenis aliran
iaitu akademik dan vokasional.
• Murid
bermasalah penglihatan dan pendengaran boleh mengikuti pendidikan menengah
aliran akademik di sekolah menengah yang mempunyai program Pendididkan Khas
Integrasi atau di Sekolah Pendidikan Khas (contoh: SMPK Persekutuan Pulau
Pinang atau SMPK Setapak)
• Mereka menduduki Peperiksaan Penilaian Menengah
Rendah (PMR) spt murid di arus perdana. Manakala murid bermasalah pembelajaran
akan mengikuti Program Khas Integrasi menengah dan penilaian dibuat berdasarkan
pencapaian mereka di peringkat sekolah.
• Selepas Tingkat 3, mereka diberi peluang untuk
membuat pilihan untuk meneruskan pelajaran dalam bidang akademik atau
vokasional. Murid bermasalah penglihatan akan menduduki SPM dan seterusnya
mengambil STPM bagi yang layak.
• Mereka yang
memilih aliran akademik boleh meneruskan pelajaran ke sekolah menengah
pendidikan khas atau sekolah yang mempunyai program Pendidikan Khas Integrasi.
PENDIDIKAN PASCA MENENGAH Jabatan Pendidikan
Teknikal juga memberi peluang kepada murid-murid bemasalah pendengaran untuk
melanjutkan pelajaran di politeknik dengan menawarkan kursus-kursus teknikal,
elektrik, perhotelan dan rekaan fesyen. Politeknik yang terlibat ialah: Kursus
yang ditawarkan ialah: üPoliteknik
Ungku Omar, Ipoh. üJohor
Bharu. üPoliteknik
Shah Alam vPenyelenggaraan
mekanikal vAwam
Pembinaan vRekaan
dan Fesyen dan Pakaian vHotel
dan Ketering vRekabentuk
grafik
PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI Di bawah
pentadbiran Jabatan Pendidikan Negeri (JPN)
• Untuk murid
bermasalah pembelajaran, pendengaran, dan penglihatan.
• Untuk memastikan murid khas mendapat pendidikan
dalam persekitaran terhadap yang minimum (LRE).
• Murid ditempatkan di kelas khas di sekolah harian
biasa supaya mereka dapat bergaul dengan murid biasa dan tidak rasa terpinggir.
• Program
diwujudkan di sekolah harian biasa (rendah, menengah, dan sekolah
teknik/vokasional) yang menggunakan pendekatan pengajaran pembelajaran secara
pengasingan dan separa inklusif.
PROGRAM INKLUSIF (PI)
• Peraturan
Pendidikan 1997 (Akta Pendidikan 1996) mengakui hak murid berkeperluan khas
untuk diinklusifkan dalam kelas biasa.
• Peraturan
(2) menyebut, PI bermaksud: “…satu program pendidikan inklusif bagi murid-murid
dengan keperluan khas yang boleh menghadiri di dalam kelas biasa bersama-sama
dengan murid-murid biasa.
• Telah
dimasukkan dalam Sasaran Kerja Utama (SKU) Kementerian Pendidikan pada tahun
2000 iaitu: “6.1 mengintegrasikan pelajar yang mempunyai keperluan khas di
sekolah biasa.”
• Ditadbir oleh JPN
• Murid khas belajar bersama-sama pelajar normal
dalam kelas biasa dan diajar oleh guru biasa serta dibantu oleh Guru Resos
Pendidikan Khas.
• Tujuannya adalah untuk membangkitkan perasaan
memiliki dan dimiliki dan seterusnya mencetuskan semangat kekitaan,
bekerjasama, bantu- membantu dan hidup bermasyarakat tanpa berperasaan
menyingkirkan atau mengasingkan pihak kecil yang dibawa masuk.(Mohd Siraj
Awang,1996) • Bertujuan menggalakkan interaksi antara pelajar khas dengan
pelajar biasa di samping memperakui hak pendidikan yang sama untuk semua
kanak-kanak tanpa mengambil kira perbezaan individu.
•
Diperkembangkan daripada amalan pendidikan integrasi untuk membolehkan murid
khas belajar dalam iklim persekolahan senormal yang boleh.
• Peraturan
Pendidikan (PK) 1997 (Akta Pendidikan 1996) mengakui hak murid berkeperluan
khas untuk diinklusifkan dalam kelas biasa.
29. PROGRAM
PEMULIHAN KHAS
• Merupakan
program yanG disediakan bagi membantu murid-murid mengatasi masalah belajar
yang khusus terutamanya dalam penguasaan kemahiran asas membaca, menulis, dan
mengira (3M). Murid yang telah dikesan dan dikenal pasti sebagai belum
menguasai kemahiran asas 3M pada tahap satu akan mengikuti Program Pemulihan
Khas.
• Program ini berada di hampir semua sekolah rendah.
Program yang dijalankan ialah Program Pendidikan Pemulihan Khas Tahap Satu
(PKTS).
• Murid
disaring dengan menggunakan IPP3M 1 (murid Tahun 1), IPP3M2 (murid Tahun 2),
dan IPP3M 3 (murid Tahun 3).
• Pendekatan pengajaran dan pembelajaran ialah
dengan menggunakan sistem pengasingan sementara (withdrawal)
• KPM
mendefinisikan murid yang mengalami masalah pembelajaran disleksia sebagai
murid yang mempunyai kecerdasan mental yang searas atau melebihi murid biasa
tetapi mempunyai kesukaran yang tinggi dalam kemahiran mengeja, membaca, dan
menulis.
• Syarat
kemasukan ke program ini: ü
Murid telah mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran pada tahun 1
sekurang-kurangnya 6 bulan. ü
Murid telah mengikuti proses pemulihan sama ada pemulihan dalam bilik darjah
atau pemulihan khas, ü
Keputusan saringan menggunakan Instrumen Senarai Semak Disleksia (ISD)
menunjukkan murid mengalami kebarangkalian disleksia, dan disahkan mengalami
kebarangkalian disleksia oleh pengamal perubatan. ü Program ini dilaksanakan dengan menggunakan Model
Pendidikan Khas Integrasi melalui kelas khas, pendekatan separa inklusif atau
pengasingan
BAGAIMANAKAH FUNGSI GURU DALAM MENJAYAKAN KELAS
PEMULIHAN?
Menggunakan
strategi pengajaran dan pembelajaran yang berlainan mengikut personaliti
murid-murid Guru yang sensitif dan peka akan mengenal pasti personaliti
seseorang murid melalui pemerhatian dan interaksi dengan murid- muridnya
Menolong membentuk personaliti baik dalam diri setiap orang murid Contohnya
apabila murid berjaya mengeja satu perkataan yang disoal dengan betul ucapkan
“tahniah kamu memeng pandai,kamu berjaya mengeja dengan tepat Guru jangan
sekali-kali merendahkan kemampuan murid dan mematahkan semangat dan minat murid
untuk belajar lagi
Apakah peranan guru untuk mendorong murid ke arah
kecemerlangan diri berdasarkan kepelbagaian yang dimiliki oleh murid- murid?
Pengajar Pendekatan kreatif dan kritis dalam
pembelajaran Pengurus Bertanggungjawab untuk menyimpan rekod-rekod peribadi
murid mereka. Dianggap kaunselor
Apakah cabaran guru pendidikan khas?
ABARAN GURU Pelbagai karenah murid yang berbeza
terpaksa mereka hadapi Murid-murid sendiri cabaran daripada ibu bapa apabila
meletakkan harapan yang tinggi terhadap guru
BAGAIMANAKAH PERSEKITARAN YANG SESUAI UNTUK P&P
PELAJAR KURANG UPAYA?
Persekitaran Suasana Kepakaran dan kemahiran
Pendidik Medium Pembelajaran Kemudahan
Comments
Post a Comment