PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

PROSES PEMBELAJARAN
Kaedah penyusunan dan perancangan sesebuah kelas yang terdiri daripada pelajar pelbagai budaya
Pengurusan pelbagai budaya adalah penting dalam menguruskan sekolah kerana pengurusan pelbagai budaya mampu memberi implikasi kepada semua warga dalam sekolah
pengurusan pelbagai budaya penting dalam memastikan guru dan pelajar menambah ilmu pengetahuan,amalan profesion keguruan meningkat dan produktiviti bertambah
KONSEP PENGURUSAN BUDAYA
1. Pendekatan pelajar
sebagai individu
2. Pendekatan
kurikulum
Jantina
- Perempuan
-Lelaki
Membina negara bangsa

Membangunkan modal insan

Tingkat minat pelajar

Memupuk pelajar supaya berketerampilan

Memantapkan program kokurikulum dan sukan
Bahasa
- Melayu
- Cina
- Tamil
-Cantonis
- lain-lain
PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
PENGURUSAN MERENTAS BUDAYA
2 ) Pelajar memerlukan pengajaran khas sebagai respon kepada kesukaran pembelajaran mereka
PENDEKATAN PELAJAR SEBAGAI INDIVIDU
Proses Pembelajaran
- Bloom (1976) merumuskan bahawa perbezaan dalam ciri-ciri peribadi dan pembelajaran boleh
diubah.
- walberg, (1984) kognisi dan proses-proses pembelajaran
- Chipman et. al… (1985) motivasi pelajar serta peranan yang dimainkan sendiri oleh pelajar
tidak lagi dikira sebagai sebagai pembolehubah yang statik.
- Jika prinsip bahawa ciri-ciri pelajar boleh diubah dapat diterima, maka langkah
pengubahsuaian perlu dicari bukan sahaja proses-proses psikologi dan operasi kognitif yang
digunakan oleh pelajar sebagai individu (Feuertein et, al… 1985; Palinscar & Brown. 1984).
KESIMPULAN
PENGURUSAN
NAMA AHLI KUMPULAN :
1 ) Mohd Aizat D20131064260
2 ) Firdaus D20131064240
3 ) Amir Asyraaf D20131064255
4 ) Widad Hamdie D20131064225
5 ) Mohd Syazeri D20131064232
Pembinaan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya
Peranan guru
Mata pelajaran diajar
Penerapan nilai murni
Program RIMUP
Guru sentiasa mengandaikan bahawa semua pelajar mampu belajar sendiri mngikut sukatan pelajaran tanpa pemantauan dan penilaian
Mereka mungkin tidak terfikir untuk berbuat demikian kerana mereka menyangka bukan tugas mereka untuk memberi perhatian khas
Dimaksudkan sebagai cara hidup yang diamalkan oleh sesebuah masyarakat ataupun oleh sekumpulan manusia
Perbezaan Individu
Dari segi hakikat kejadian, manusia memang berbeza antara satu sama lain. Para pendidik tidak menafikan hakikat ini kerana telah termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara.
Namun terdapat sebilangan guru yang mengajar pelajar seolah-olah semuanya sama.
Memerlukan kaedah dan teknik pengajaran yang berbeza.
4 ) PELAJAR LAIN ADALAH " NORMAL " DAN MENDAPAT MANFAAT SEKOLAH
Kaum- Melayu, Cina, India
Agama- Islam, Kristian, Buddha,
Hindu
Pendekatan untuk membezakan pelajar berdasarkan ciri individu merupakan merupakan suatu amalan tradisional di kebanyakan negara
Menggunakan 4 andaian untuk menerangkan hal ini
1. Kaum dan agama
2. Bahasa
3. Status Sosial Pelajar
4. Jantina
1 ) Sekumpulan pelajar dikenal pasti
sebagai istimewa atau khas
Pelajar sekolah dibahagikan kepada dua jenis iaitu satu daripadanya ialah pelajar-pelajar istimewa
Di kebanyakan negara, amalan seperti ini menjadi dasar untuk menyediakan perancangan dan peruntukan pendidikan
PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Status
sosial
- Kaya
- Miskin
PENDEKATAN YANG DIGUNAKAN UNTUK TAKRIF PELAJAR
Perbezaan Individu dan Proses
Pembelajaran
CARA PENGURUSAN MERENTAS BUDAYA DI SEKOLAH
Dalam usaha mengajar pelajar yang mengalami kesukaran,kita mestilah membuat andaian bahawa pelajar itu mengalami punca kesukaran yang sama
Terdapat juga amalan yang mengkategorikan pelajar sebagai tidak boleh diajar dan tidak dibenarkan bersekolah

MENGAWAL
MENGARAH
MATLAMAT
PENGURUSAN PELBAGAI
BUDAYA
3 ) ADAKAH BAIK DIAJAR PELAJAR YANG MENGALAMI KESUKARAN YANG SAMA
BUDAYA
Pendidikan khas merupakan kesukaran pembelajaran pelajar dan jika tidak ditempatkan di kelas atau sekolah khas mereka akan ditempatkan di sekolah biasa tanpa menerima bantuan khas
Proses mengenal pasti pelajar menjadi isu yang penting. Kadang- kadang pelajar diberi peruntukan khas jika resos ditambah


Comments

Popular Posts