SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
Hubungan saling menghormati antara guru dengan para
pelajarnya
Kesukarelaan pelajar-pelajar menerima aspirasi dan
peraturan kelas yang diaturkan oleh pihak pentadbiran sekolah
Perasaan kekitaan yang timbul di antara para pelajar
dan guru-guru sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia
CIRI-CIRI IKLIM KELAS YANG KONDUSIF
Susunan dan reka bentuk fizikal
Sumber bahan pembelajaran
Pencahayaan
Ruang atau sudut pembelajaran
Pengudaraan
Perabot
Kebersihan
Kesimpulannya, hubungan antara sekolah dan
masyarakat serta hubungan antara guru dan ibu bapa dapat membantu mencapai
matlamat sekolah malah pelajar juga turut mendapat faedah yang sangat berguna
iaitu peningkatan daripada aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual (JERI).
Sekolah memberi perkhidmatan kepada masyarakat
melalui pasukan pakaian seragam sertatenaga guru dan pelajar ketika
menganjurkan sesuatu aktiviti dari semasa ke semasa
Kemudahan seperti dewan, padang dan gelanggang juga
boleh dipinjamkan untuk kegunaan bersama
Masyarakat boleh menyalurkan derma dan bantuan untuk
projek dan pembangunan sekolah
Kem latihan, pusat kajian dan penyelidikan serta
muzium boleh dijadikan sebagai tempat lawatan sambil belajar pelajar
Sekolah- Pusat penyebaran maklumat dan ilmu
pengetahuan
Persekitaran sekolah- Kawasan disekeliling sesuatu
tempat membawa maksud masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah
sekolah
Sekolah berfungsi untuk mencapai objektif dan
matlamat sosial bagi melahirkan manusia yang cemerlang dari segi keilmuan
tetapi juga membentuk manusia yang bersahsiah baik serta memahami
tanggungjawabnya selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
CABARAN-CABARAN YANG DIHADAPI
KESIMPULAN
OBJEKTIF KAJIAN
SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
Masyarakat merupakan institusi tidak formal yang
mempengaruhi
pendidikan seseorang pelajar
Kerjasama erat antara sekolah dengan komuniti luar
membantu mencapai kecemerlangan sekolah khususnya para pelajar dan organisasi
guru
Contoh:
Persatuan belia, badan kebajikan penduduk, badan
koperasi, institusi masjid, badan-badan berkanun dan bukan berkanun
Sekolah merupakan satu sistem sosial yang tersendiri
dan menjadi agen perubahan kepada masyarakat dan persekitaran
Sekolah memberi peluang kepada manusia khasnya generasi
muda untuk menguasai pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran
Sekolah mementingkan perkembangan dan perubahan
tingkah laku pelajar mengikut aliran dan kehendak masyarakat
Sekolah sebagai sesebuah organisasi yang dinamik,
terbuka dan kompleks serta mewujudkan hubungan saling bergantung dengan pihak
luar
Kesimpulannya, hubungan antara sekolah dan
masyarakat serta hubungan antara guru dan
ibu bapa dapat membantu mencapai matlamat
sekolah malah pelajar juga turut mendapat faedah
yang sangat berguna iaitu peningkatan daripada
aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual (JERI).
PERANAN IBU BAPA
Suasana selesa dan mesra
Suasana yang merangsang pembelajaran
Menggalakkan pembelajaran koperatif
Bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal
Memberi peluang yang sama kepada semua murid
PERSEKITARAN PSIKOSOSIAL
PENGENALAN
HUBUNGAN SEKOLAH & IBU BAPA (PIBG)
KESIMPULAN
KERJASAMA ANTARA SEKOLAH DAN MASYARAKAT
INSTITUSI MASYARAKAT ATAU PIHAK LUAR
Sekolah melibatkan proses sosialisasi di mana kanak-kanakbelajar
tentang perlakuan masyarakatnya dan menjadikan perlakuan ini sebahagian
daripada tingkah laku mereka.
Pendidikan dianggap sebagai satu proses membentuk
manusia yang sanggup berfikir secara kreatif dan kritis. Latihan pula dilihat
sebagai memberi kemahiran teknikal dan psikomotor.
Persekolahan yang berorganisasi memainkan peranan
dalam mengekalkan corak kehidupan dan budaya ilmu yang dianggap sesuai dalam
norma masyarakat.
Mengkaji hubungan antara pihak sekolah dan
masyarakat sekeliling.
Mengetahui peranan guru dan ibu bapa dalam persatuan
ibu bapa dan guru.
Mengkaji hubungan antara pihak sekolah dengan staf
dan para pelajar.
PERANAN SEKOLAH KEPADA MASYARAKAT
Masalah buku teks, prasarana tidak lengkap,
pembayaran yuran dan pembelian
buku kerja tambahan yang dianggap membebankan ibu
bapa
Sikap ibu bapa yang menyerahkan tugas mendidik
anak-anak sepenuhnya kepada guru
Apabila anak mereka terlibat dengan gejala sosial,
ibu bapa begitu mudah menuding jari ke arah guru-guru dan pihak sekolah
Ibu bapa yang cepat melatah dan mengambil tindakan
guaman apabila pihak sekolah mengambil tindakan disiplin terhadap anak-anak
mereka
Ibu bapa dan sekolah membina jaringan hubungan
melalui
bantuan dana dan kepakaran
Membantu membanteras masalah gejala sosial di dalam
atau di luar sekolah
Menghadirijemputan sekolah untuk memberi motivasi
dan sokongan kepada guru-guru dan murid-murid
Sekolah ialah sebuah institusi yang memberi
pendidikan formal dan informal kepada pelajar sebagai persediaan untuk mereka
menempuh alam pekerjaan kelak.
Persekitaran dalam konteks kajian ini membawa maksud
kawasan sekitar yang terdapat berdekatan sekolah tersebut. Sebagaimana
pentingnya iklim sekolah yang harmoni, persekitaran sekolah juga berperanan
membangkitkan semangat motivasi pelajar.
PERSEKITARAN FIZIKAL
HUBUNGAN SEKOLAH DENGAN MASYARAKAT
Mewujudkan muafakat antara ibu bapa dan guru
Membantu dalam memajukan perkembangan murid
Menjaga kebajikan murid
Menambah sumber kewangan sekolah
Meningkatkan keceriaan premis sekolah
Menjayakan aktiviti dan program pendidikan
Comments
Post a Comment